Istnieją różne poważne kryzysy w firmach, które mogą powodować niekorzystne skutki. Dlatego bardzo istotne jest, aby konkretnie zdawać sobie sprawę z tego jak postępować w danych sytuacjach. Dzięki temu będzie można osiągnąć znacznie większą stabilność całej firmy, co przyczyni się do większych sukcesów.
Stworzenie sztabu kryzysowego
Gorzkim faktem jest to, że mało która firma czy organizacja jest kompleksowo zabezpieczona w obszarze zarządzania kryzysowego i ochrony reputacji, co jest bardzo istotne. Potwierdzają to rozmaite badania z ostatnich lat. Jednak kryzys jest najtrudniejszym elementem PR-owego rzemiosła i jest ogólnym sprawdzianem wszystkich posiadanych kompetencji. O zarządzeniu oraz konkretnej komunikacji kryzysowej powstało już wiele obszernej literatury fachowej, dzięki której mona się swobodnie dokształcać. Komunikowanie w sytuacjach kryzysowych ma na celu ochronienie przede wszystkim ogólnej reputacji firmy i to nie tylko w wymiarze medialnym, ale też w relacjach z interesariuszami, co jest najbardziej istotne, a o czym się najczęściej zapomina, co doprowadza do jeszcze większych strat. Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, że powinno się zminimalizować wszelkiego rodzaju szkody pokryzysowe, chociażby takie jak spadki na giełdzie, odsunięcie od partnerów społecznych od wspólnych projektów czy odejście „od stołu” podmiotów w trakcie negocjacji kluczowych kontraktów. Dlatego wyjście z sytuacji kryzysowej należy powierzyć osobom, które odpowiedzialnie do tego podejdą. Wymyślona strategia musi być jak najlepiej opracowana, aby mogła przynieść najlepsze zyski dla całej firmy i przywrócić prawidłowe funkcjonowanie na poprzedni tor, o ile jest to możliwe. Dlatego odpowiadanie za komunikację kryzysową i relację w kryzysie z interesariuszami jest jak najbardziej istotne i ma największy wpływ na wyjście z danego kryzysu. Zorganizowanie właściwego planu zadań jest najważniejsze.
Można znaleźć nie tylko w literaturze, ale również w internecie wiele ustaleń, które pomogą w zaprowadzeniu harmonii w firmie podczas kryzysu. Można również powołać profesjonalne osoby i stworzyć sztab kryzysowy, którego zadaniem będzie odpowiadanie za takie sytuacje, a przedsiębiorca będzie mógł mieć pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z planem.