Trudno wyobrazić sobie przemysł bez silników elektrycznych. Są one niezbędne w każdej gałęzi. Charakteryzują je duża prędkość obrotowa i odpowiednio dostosowane, niewielkie momenty obrotowe. Jednak tylko przy odwrotnych parametrach jest możliwość ich zastosowania jako napędu w aplikacjach przemysłowych. Stosowane dawniej układy napędowe składały się z wielu odosobnionych podzespołów, na które składały się sprzęgło, silnik, kilka przekładni. Złożoność urządzenia była dość kłopotliwa, ponieważ niezbędna była duża powierzchnia do przechowywania takiego silnika. Była to ponadto generacja ulegająca dość częstym awariom i zużywały duże ilości prądu. To wszystko spowodowało wzrost zainteresowania alternatywnymi urządzeniami.

Zalety użytkowania motoreduktorów

motoreduktor - cenaObecnie, najbardziej popularne są bezobsługowe, napędowe maszyny, które mają ogólne przeznaczenie. To motoreduktor – cena jest dość przystępna. Urządzenie to jest niezwykle przydatne, ponieważ pod jedną obudową połączone są inne podzespoły, takie jak napęd z przekładnią, hamulcem, czy sprzęgłem. Zakres przełożenia motoreduktorów może sięgać nawet kilkadziesiąt tysięcy. Odciążenie napędu jest więc znaczące. Ponadto, jest to maszyna niewielkich gabarytów, dlatego nie ma potrzeby jej przechowywania w specjalnie urządzonych pomieszczeniach. Wszystko to oznacza, że urządzenie takie może być wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu. Nawet farmaceutycznym, czy spożywczym. Dodatkową zaletą jest łatwość utrzymania motoreduktora w czystości, co w dwóch wspomnianych branżach ma ogromne znaczenie, ze względu na niezbędne standardy.

Motoreduktory charakteryzują się mniejszą awaryjnością, niż klasyczne rozwiązania. Pozwala to na wprowadzenie oszczędności. Wynikają one również z mniejszego poboru mocy i co za tym idzie mniejszych rachunków za prąd. Nie bez znaczenia pozostaje także to, że współczesne maszyny w postaci reduktorów to precyzja połączona z cichą pracą. Najczęściej wybieranymi są motoreduktory ślimakowe, walcowe, walcowe płaskie, stożkowe, walcowo-stożkowe, planetarne, obiegowe, oraz wyposażone w przekładnię falową. Najbardziej klasyczną wersją jest ślimakowa. Wybiera się ją, ponieważ często w przemyśle wymaga się znacznej redukcji, jednak bez konieczności pobierania dużej mocy.